Dag 77: Palais de Rei - Ribadiso - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Jan Jan Vincent Uit Budel - WaarBenJij.nu Dag 77: Palais de Rei - Ribadiso - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Jan Jan Vincent Uit Budel - WaarBenJij.nu

Dag 77: Palais de Rei - Ribadiso

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan Jan Vincent

16 Juni 2012 | Spanje, Arzúa

Gewend en verwend door al het moois.
Wat een geluk dat we gisteren op tijd (half 10) in bed lagen, want al heel vroeg worden we gewekt door een groep heel luidruchtige Spanjaarden, die deze dag aangrijpen om in het weekend weer een stukje Camino af te leggen. Zachtjes praten is voor hen onmogelijk...
Met af en toe korte beklimmingen en afdalingen, slingert ons pad door een nog steeds mooi landschap. En plots verschijnt er dan ineens een dorpje (een paar huizen) dat ons aan lang vervlogen tijden doet denken. Er valt nogal wat op te knappen om het voor het nageslacht te bewaren.
Ontmoetingen met mensen van verschillende nationaliteiten bepalen het ritme van de dag. Ons snelle tempo van de afgelopen weken is er duidelijk uit en dat maakt de ontmoetingen ook gemakkelijker. We spreken een Frans-Canadees echtpaar, dat zelfs Penetanguishene weet te liggen. Overigens zijn er veel Canadezen onderweg, zowel Frans als Engels sprekende. Rond de middag lopen we door Melide en wordt onze aandacht getrokken door heerlijk geurende pulpo (inktvis). Die zullen we vanavond gaan proeven.
In alle dorpjes zien we opvallende gebouwtjes: horreo's.
De uitleg krijgen we van een Spaans echtpaar. Daaruit kunnen we opmaken dat het voorraadschuurtjes zijn, waarin de mensen vroeger hun granen bewaarden. Granen voor hun dagelijks stukje brood, maar ook om die het volgende seizoen weer te zaaien. Ingenieus gebouwd om allerlei ongedierte geen kans te geven om er in te komen.
Onze Belgische vriend Ludo heeft al weer een paar dagen aansluiting gevonden: "Nu laat ik jullie niet meer los." Hij loopt mee naar Santiago en gaat met ons naar Finisterre. Hij zal ons op de hoogte houden van zijn verdere belevenissen.
Als wij 's middags Ribadiso naderen, worden we getroffen door een schitterende albergue, gelegen aan een riviertje en als we over het middeleeuws bruggetje lopen, wordt het ons plaatsje voor de komende nacht. Het blijkt een reconstructie te zijn van een van de oudste pelgrimshospitalen. Prachtig en met een restaurant erbij en in een zeer internationaal gezelschap lijkt het een echte vakantie te zijn. En weer moeten we constateren dat wij het goed hebben. We genieten van onze laatste dagen op de camino.

• 17 Juni 2012 - 16:30

Simone:

Yes Penetanguishenes rules! Alhoewel Canada Post heeft besloten dat wij tegenwoordig in Tiny wonen.... Is wel wat makkelijker te spellen dan Penetanguishene! Leuk dat jullie ook nog naar Finisterre gaan maakt de tocht wel helemaal af! Voor nu: "Happy Trails!"