Dag 62: Burgos - Hontanas - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Jan Jan Vincent Uit Budel - WaarBenJij.nu Dag 62: Burgos - Hontanas - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Jan Jan Vincent Uit Budel - WaarBenJij.nu

Dag 62: Burgos - Hontanas

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan Jan Vincent

01 Juni 2012 | Spanje, Hontanas

"Om het hoofd koel te houden, houden we onze hoeden nat."
Vandaag zijn we precies 2 maanden aan de wandel en verschillende bordjes onderweg laten ons al stilletjes de dagen en de afstand aftellen. Nog minder dan drie 4-daagsen voor 50-plussers!
Voor het eerst tijdens onze camino in een sporthal overnacht. Een leuke ervaring en dan toch maar vroeg vertekken op zoek naar een ontbijt. Al heel snel troffen we bij een hotel onze Sloveense dames weer. Tijdens ons ontbijt hoorden wij dat zij om de sporthal te ontlopen, een hotel hadden genomen. Diezelfde avond zouden zij gestraft worden, doordat alles bezet was en zij noodgedwongen in een... sporthal moesten ovenachten. De camino is een tocht van ontmoetingen.Je treft elkaar en even later gaat iedereen zijn eigen weg.
Burgos laten we vandaag heel snel achter ons. In Rabe de las Calzados zien we waarschijnlijk het Sloveense 4-tal voor het laatst. Hun eindpunt is Leon. Eens moeten we een vakantie in Slovenie plannen.
Dan gaan we weer verder en gaan we stevig omhoog naar, zoals dat in onze gids omschreven staat, als een wildernis: de Meseta. Omschreven als een dorre woestijnachtige hoogvlakte, die in dit jaargetijden mooi groen is. Later in het jaar zal het wel woestijnachtiger worden. Gelukkig bezorgen de waterpompjes voldoende water om onze dorst te lessen, maar geven ons ook de kans hoed en shirt te verkoelen. Ondanks het zweten is het genieten van het schitterende landschap. Na de lunch voor de weer gesloten kerk van Hornillos del Camino lopen we nog een 10-tal kilometers verder om uiteindelijk in een albergue in Hontanas onze Braziliaanse vriend Cesar weer te ontmoeten. Hij gaat volgend jaar trouwen met een mooie Japanse. Wellicht moeten we ook nog een keer naar Zuid-Amerika..
Voorlopig houden we ons hoofd koel.

• 02 Juni 2012 - 17:47

Emmy En Sjaak:

Elke avond even naar jullie vorderingen kijken en naar de mooie foto's
    Wat een leuke mensen ontmoeten jullie op je pad.Met ieder z n eigen verhalen
    en doel.Geweldig.
    Hier in Budel is het mooi weer al hebben ze gezegt dat het morgen een regenachtige
    dag wordt Moet het eerst nog zien.
    Hier in Budel en in Nederland wordt alles stilletjes helemaal oranje mooi om te zien.
    Nu maar goed voetballen en wij duimen .We zullen zien.
    We wensen jullie vanuit Budel nog heel veel plezier ga zo door .
    Groetjes van Emmy en Sjaak

• 02 Juni 2012 - 21:27

Anja En Marcel:

Beste Jan, Jan en buurman Vincent.
    Twee maanden onderweg en Castrojeriz reeds gepasseerd. Geweldig. En nu op weg naar Cruz de Fero om daar je laatste lasten van je af te gooien. Daarna vol goede moed naar Santiago de Compostela. Wij hebben de laatste twee maanden met veel plezier jullie dagboek gelezen. Helaas kunnen wij dat voorlopig niet. Wij wensen jullie voor het laatste stuk veel succes en plezier en omdat wij er van overtuigd zijn dat voor jullie de laatste loodjes niet het zwaarst wegen feleciteren wij jullie alvast voor de geweldige prestatie.

• 03 Juni 2012 - 12:02

André:

Beste VJ's, daar istie dan. De ontbrekende torso.
    Het is inderdaad wel belangrijk het hoofd koel te houden, zeker met al dat Sloveense gedoe om je heen. Het is leuk om om de zoveel tijd weer wandelaars tegen te komen van eerdere etappes maar enige afstand blijft gepast.
    Zo te zien kan een rugzak ook goed dienst doen als statief. Multifunctioneel.
    Dat veel van die kathedralen dicht zijn is ook een kwestie van beveiliging. Niet iedere pelgrim heeft dezelfde nobele instelling. Voor het onderhoud van al dat moois is gewoon aards geld nodig. Met alleen bidden blijven die dingen niet staan. Een beetje pelgrim stort natuurlijk gul en liefderijk in het onderhoudspotje van al dat moois.
    Vanuit een natte gemeente Cranendonck waar de kater van weer een voortijdig beëindigd toernooi wordt weggepoetst met een glaasje Spaanse wijn wens ik jullie nog veel warme kilometers.