Dag 73: Villafranca del Bierzo - O'Cebreiro - Reisverslag uit Pedrafita, Spanje van Jan Jan Vincent Uit Budel - WaarBenJij.nu Dag 73: Villafranca del Bierzo - O'Cebreiro - Reisverslag uit Pedrafita, Spanje van Jan Jan Vincent Uit Budel - WaarBenJij.nu

Dag 73: Villafranca del Bierzo - O'Cebreiro

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan Jan Vincent

12 Juni 2012 | Spanje, Pedrafita

"Solo per perigrinos buen caminantes!" (Alleen voor pelgrims die goed kunnen lopen).
Volgens onze gids hadden we een etappe voor de boeg van 30,1 km waarvan de laatste 10 km ons van 600 naar 1300 meter zouden brengen. De gids rekent de hoogtemeters om naar kilometers wat de totale dagafstand op 36,1 km zou brengen.
Maar...... aangezien we 2 echte bikkels in ons team hebben, werd met meerderheid van stemmen besloten om bij de start meteen een alternatieve route te kiezen met als gevolg: 330 meter extra klimmen en 4 km meer lopen. En we moesten eerst 500m teruglopen om aan de extra 4 km te beginnen. Dus: in de klim zweten als een rund en in de afdaling pijnlijke knieën, maar wel een prachtig uitzicht. Daarna slingerde de weg zich door het landschap om de laatste 10 km alleen maar te klimmen wat ons ondanks de frisse temperatuur toch het nodige zweet kostte en ook weer prachtige landschapen voorschotelde om aan het eind van de middag in O'Cebreiro te arriveren!
De echte pelgrimsdag werd compleet door het vreselijk gesnurk van een kamergenoot. Wat snurken betreft het ergste wat we hebben meegemaakt.
En dan nog een misverstand uit de wereld helpen: Je hebt in Spanje echt geen stok nodig om de honden van je af te houden. Ze zijn veel liever dan in Frankrijk en ze blaffen alleen als je over hen dreigt te struikelen als ze op de stoep liggen te slapen!

• 13 Juni 2012 - 17:19

Froukje:

Hallo,
    leuk om jullie verslagen te lezen! geniet nog van de laatste dagen!
    Veel groetjes Froukje

• 13 Juni 2012 - 18:06

Mart K:

Voor de berekeningen die jullie maken moet je bijna hogere wiskunde in je pakket hebben. Dat heb ik niet. De enige berekeningen die ik nog maak zijn de afstand die julie nog moeten afleggen en de bereking hoeveel punten het Nederlands elftal nog moet behalen. Chapeau mannen.

• 14 Juni 2012 - 06:49

André:

Beste VJ's
    Het is wel even puzzelen. De afgelegde afstand blijft een mysterie maar de algemene indruk is dat jullie flink hebben moeten werken, dat er één heeft afgezien maar dat het panorama zeer de moeite waard is. Ik kan me zomaar voorstellen dat het op deze route minder druk was als op de eenvoudigere alternatieven. Die inmiddels alternatieve kledingstijk die jullie ontwikkeld hebben tijdens deze tocht moet wel wat meer bekendheid krijgen en zeker voor latere generaties bewaard blijven.